Thursday, March 18, 2010

bukan senang nak senang..bukan susah nak susah..

bismillahirrahmanirrahim...

hai sahabat semua..thanks coz masih ada lagi yang sudi baca blog yang dhaif ni..

kenapa aku pilih tajuk ni ah??aku pun tak tahu..tapi apa yang aku faham dari tajuk ni ialah kalau nak senang, i mean berjaya bukan senang...need determination, sacrification. ambition and semua yang sewaktu dengannya..tapi lau nak susah yakni fail memang x susah...xyah revision..ngadap laptop..ber ym or berfacebook...

hurmmmm...

aku kadang2 terfikir betol ke statement ni??aku cakap cam ni coz aku quite disspointed ngan result mid sem aku..aku dah usaha mati-matian...semua chapter aku faham..aku sacrifice time cuti midsem dengan tak balik..last2 aku menangis ngan result midsem ni..aku x salahkan orang laen...aku x salah kan lecturer yang x pandai mengajar..aku x salahkan shbat2 yang x ajar aku..jauh sekali utk aku salahkan Allah yang memeng maha Mengetahui...

dimalam yang sunyi,time aku berhempas pulas utk revision aku tahu Allah is there..AllAH is watching me..Allah is hearing me when i said " Allah susahnya nak faham.."..i know that..Allah also understanding me when i asked " Allahuma akhrijna min zulumatil wahmi.."...

tapi hati insan yang dhaif terus memberontak...

aku tertanya2...member aku revision..aku pun revision..tapi kenapa dia xcellent, aku cukup2 makan jer????

aku tahu silapnya di kalbi..lantas aku bawak hati aku yang kering menghadap Illahi...aku basahinya dengan air mata yang penuh pengharapan...aku tahu Allah is planning something for me..aku tahu there is an agenda behind the scene...tapi Allah lah maha Mengetahui..

kini, aku bangkit lagi..seperti bangkitnya kanak2 yang jatuh ketika bertatih..aku usaha lagi dan terus berusaha..aku reset niat..aku clean up hati aku yang berdebu..aku basahi bibir aku ketika berjuang dengan zikrullah..Allah lihat semua tu...aku tahu Allah mengira air mataku..malaikatNya mencatat segala usaha aku..dan sesunggahnya kepada Allah jualah aku tawakkal..




sahabat semua..

siapalah aku nak nsihat entum semua..kerana entum lebih berjaya dari aku..tapi izinkan aku utk ingatkan entum, ingatkan aku sendiri and semua manusia yang xknal erti putus asa...

"..kejayaan and kegagalan milik Allah..absolutely..lau kita gagal, kena ingat itu tandanya Allah perhatikan usaha kita..Allah nak kita lagi bergantung pada Nya..and lau kita berjaya itu juga satu ujian dari Allah...utk melihat sejauh mana kita memanjatkan kekusyukuran kepadaNya...dan itulah Allah yang Maha Penyayang..."




akhir kalam : aku post benda cam ni bukan sebab ape..tapi utk memotivasikan diri aku sendiri..kalau aku gagal dalam buat sesuatu aku x leh diam...aku akan salahkan semua di sekeliling..so, aku lepas geram kat sini..jadilah pakar motivasi x pasal2...aku mohon doa kalian semua agar walau seribu kali usaha aku ditolak jgn biarkan aku berputus asa dgn rahmat Allah..sesungguhnya itulah serugi2 manusia...jazakallahukhair...

No comments: