Saturday, February 4, 2012

Hikmah

Bismillahirahmnirahim..

Salam Maulidurrasul buat semua umat islam di muka bumi Allah ini. Salam 1000 kebaikan, salam 1000 kekuatan. Moga2 Allah menguatkan iman dihati kita meski diuji dengan bermacam ujian. Diuji dengan segagah-gagah ujian. Jangan mengeluh. Kerana itu tarbiah dari Allah (pesanan untuk diri sendiri).

Jika dulu diri pernah diuji dalam bersengkang mata merawat arwah ayah di hospital, sekarang giliran mak pula. Sekali lagi Allah menguji kesanggupan untuk berkorban dari anak-anak dalam merawat mak yang berada di hospital. Semenjak tidak mampu menguruskan diri sendiri akibat sakit urat dalam punggung, anak-anak lah menjadi kaki dan tangan beliau. Disitu telah terlihat kesanggupan anak-anak dan kesabaran dalam melayan karenah seorang mak. Disitu juga telah diuji kami adik beradik dalam bersabar melayani dan menyantuni. sabarkah dan sanggupkah sebenarnya seorang anak membasuh berak mak sebagaimana yang dilakukannya dulu. Sabarkah sebenarnya seorang anak dalam menyuap memberi makan kepada mak yang dulu ikhlas menyuap kami. Sabarkah sebenarnya seorang anak memakai dan menyalinkan pampers mak yang dulu merupakan rutin beliau ketika kami masih kecil dan sabarkah sebenarnya 8 orang anak menjaga dan merawat seorang mak yang dulu menahan sakit ketika melahirkan.

Allah itu maha Besar. Benarlah. Allah tidak menguji melainkan sesuai dengan tahap kita. Allah tahu apa yang terbaek untuk hamba-hambanya.

Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar.

Bukan ku mengeluh ya Allah. Terlihat segala hikamh yang datangkan bersama ujian ini. Tika inilah, adik-beradik saling membantu. "malam nih akak jaga. Esok ya pulak jaga" kata kakak. "meh sni ngoh masakkan utk mek..", kata abang. "minggu depan harap2 lepas untuk buat loan nak operate mek. Biar lepas nih mek sihat sepenuhnya.." kata abang yang ke4..si adik yang sebelum ini liat untuk buat kerja rumah, pantas ringan tulang membantu...mengalir air mata ini saat terkenangkan betapa manisnya ujian Mu...

Hikamh apa lagi yang ingin Kau tunjukkan ya Allah....?

Sungguh tak terhitung nikmat dan kebaikan yang Kau kurniakan. Namun mengapa ada manusia yang tidak bersyukur..?

Ku ambil sedikit sunnah Rasulullah tercinta iaitu SENYUM..dengan SENYUM diriku dikira kuat. dengan SENYUM diriku dikira tiada masalah..
Itulah indahnya Rasullah kita. Tiap apa yang terkandung dalam sunnah baginda mempunyai 1001 malah lebih kebaikan.

‎"Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam". (Quran Al-Anbiya 21:107)

Mujur diuji disaat-saat sambutan Maulidurrasul. Dapat ku kutip segala kebaikan dan semangat Rasulullah. Benar. Siapalah aku dan apalah besar mana pengorbanan aku jika dibanding pengorbanan Rasulullah. Dan itulah yang dituntut Rasulullah iaitu bersabar dalam melayan karenah ibu-bapa.

Moga aku sekeluarga terus diberi kekuatan oleh Allah SWT dalam terus kuat menghadapi semua dan aku berharap dengan jiwa yang ku hadapkan pada Allah dengan serendah-rendah jiwa, semoga ibuku diberkati dan diberi kesembuhan agar dapat menjalani hidup seperti sedia kala. Amin ya rabbil alamin.....

1 comment:

muna majidah said...

jaga mak leklok ya!

hrtu sempat juga berehat bersama mak d hosp selama 4 hr~
time nila nk berbakti, k jue..